Історія мотошолома

Posted by
Історія мотошолома

Шолом ­– головний убір відомий людству з часів ранньої бронзи ( а це за три тисячі років до нашої ери), і який є актуальним і у наш час. За усю свою тисячолітню історію він зазнав безліч змін, модифікацій, появлялись нові види а старі зникали, проте шолом не втратив свого основного призначення – захист голови. На даний час є більше десятка типів шоломів, військовий, велосипедний, боксерський, хокейний, … Ми за вами поговоримо про мотоциклетний шолом.

Як же ж він появився, хто його придумав?

Лоуренс Аравійський

Історія винаходу мотошолома пов’язана з Томасом Едвардом Лоуренсом, підполковником британської армії, також відомим під прізвиськом Лоуренс Аравійський (вважається, що саме він став праобразом Джеймса Бонда). У 1935 він вийшов у відставку і поселився у себе на батьківщині в графстві Дорсет. Лоуренс любив швидкість і був досвідченим мотоциклістом, йому належали (в різний час) вісім мотоциклів Brough Superior. 13 травня 1935 року Лоуренс їхав по дорозі поблизу від свого будинку на мотоциклі Brough Superior SS100. Шолома на ньому не було. Раптово на дорозі з'явилися двоє дітей на велосипедах. Намагаючись уникнути зіткнення з ними, Лоуренс зробив різкий маневр, не впорався з керуванням і впав, отримавши травму голови. Шість днів по тому Томас Лоуренс помер не приходячи до свідомості.

Після аварії Лоуренс опинився на столі молодого нейрохірурга Хью Кернса. Той бився над порятунком життя Лоуренса, проте безуспішно. Х'ю був вражений цією смертю, тому вирішив провести наукову роботу.

 Кернс зробив велике багаторічне дослідження, проаналізувавши 2279 випадків загибелі мотоциклістів. Результати наукової роботи Кернса, опубліковані в декількох статтях в «Британському Медичному Журналі» в період з 1941 до 1946 року Це стало однією з головних передумов для початку вивчення і створення засобів безпеки для мотоциклістів.

Іншою причиною винокнення мотоциклетного шолому була гонка в розробці найшвидшого мотоцикла між Harley-Davidson та Indian Motorcycles в США. Велика швидкість агрегатів привела до різкого збільшення кількості ДТП, і, відповідно, фатальних випадків. Це так само спонукало багатьох розробників взятися за створення шоломів.

На початку 1950-х років Британський інститут стандартів за завданням Міністерства транспорту Великої Британії вперше в світі сформулював набір вимог і способи випробувань, яким повинні відповідати мотошоломи.

У 1953 році професор Університету Південної Каліфорнії Чарльз Ломбард вперше запатентував мотоциклетний шолом. Він запропонував конструкцію, яка поглинала енергію удару і розподіляла її по всій «шкаралупі». Шоломи увійшли в ужиток переважної більшості шанувальників високих швидкостей.

До пори, до часу все було добре. Але у 1956 році під час аматорської гонки загинув відомий спортсмен-аматор Вільям «Піт» Снелл. Його шолом не витримав удару і розколовся разом з головою гонщика. Стало зрозуміло, що вибір шолома став визначальним для безпеки мотогонщика. Вдова Піта і його друзі організували фонд «Snell Memorial Foundation», в рамках якого протягом року було підготовлено ґрунтовний список тестів для перевірки шоломів. SMF існує донині. Фонд оновлює вимоги до методик перевірки шоломів приблизно раз на п'ять років. Його стандарти найжорсткіші.

Давайте розглянемо конструкцію мотошолому.

Мотошоломи складаються з двох основних частин: твердої зовнішньої оболонки (або «шкаралупи»), і еластичною внутрішньої начинки. Зовнішня відповідає за міцність і зовнішній вигляд. Внутрішня забезпечує амортизацію удару і комфорт при їзді.
Для виготовлення зовнішніх оболонок зазвичай застосовуються два види матеріалів: композиційні, такі як склопластик, вуглепластик (карбон), або термопластики. При рівній механій міцності, композиційні оболонки дозволяють знизити вагу шолома за рахунок меншої товщини захисного шару, шоломи з термопластів важчий. Шоломи, виготовлені з пластику литтям під тиском, дешевші. Шоломи з композиційними оболонками дорожчі.
Основу м'якої внутрішньої оббивки становить полістироловий ковпак. Саме товщина полістиролу визначає розмір шолома. До оболонки додається тканина, поролонові ущільнювачі, ремінці, застібки. В сучасних шоломах тканинну підкладку можна виймати і прати.
Захисний ремінець утримує шолом від зісковзування при зіткненні. Застібки ремінця бувають двох видів: проста комбінація двох скоб і «швидкі». На гоночних шоломах застосовуються звичайні скоби, а японська фірма Arai навіть запатентувала таку «звичайну» застібку.
Вітрозахисні екрани в мотошоломах (візори) бувають стандартні (прозорий пластик, іноді кольоровий) і поліпшені (зміцнений передній шар від подряпин, антитумане, антиблікове, каплевидаляюче напилення, тоновані).

 З чого роблять, розібрались. А який у мотошолома ресурс? Чи витримає удар молотком? Як його перевірити?

Конструкція шолома розраховується виробником для захисту голови людини протягом однієї аварії. З цієї точки зору шолом як захисний пристрій за своє життя використовується від 2 до 4 мілісекунд. Після аварії або падіння з великої висоти мотошлем більш не може використовуватись за призначенням і повинен бути замінений.
У той же час мотошолом хорошої якості є досить міцним виробом і одноразові випадкові падіння порожнього шолома, наприклад, з висоти столу на підлогу (або з сідла на асфальт) зазвичай не приводять до його пошкодження. Щоб переконатися в придатності шолома після падіння, його слід піддати ретельній перевірці. Послугу або інструкцію з перевірки шолома, як правило, може надати виробник.
З міркувань зносу і природного старіння матеріалів шолома, а також технологічного прогресу, постійно поліпшує захисні властивості нових розробок, рекомендується періодична заміна шолома на новий приблизно кожні п'ять років.

 А ще мотошоломи бувають різної конструкції, кожна має свої плюси і мінуси та своє призначення.

NHK N1200 ZION Blue-Blue Інтеграл (англ. Full face, фул-фейс) - шолом з інтегрованим захистом підборіддя, повністю закриває голову мотоцикліста. Включає відкидний візор (захисне скло). Деякі моделі шоломів цієї конструкції іноді критикуються за недолік вентиляції. У той же час конструкція шолома забезпечує найкращий захист, оскільки в 35% всіх аварій основний удар припадає в район підборіддя мотоцикліста.

    Модуляр (англ. Flip-up) - закритий шолом з високим ступенем захисту. Також як і в інтегралі, голова повністю захищена. Можна відкидати вгору не тільки візор, а й всю підбородну дугу шолому. Вирішує таку проблему інтеграла, як неможливість попити (покурити) без зняття шолома. Недоліки: висока ціна, найбільша маса серед усіх типів шоломів, більший у порівнянні з інтегралом рівень аеродинамічних шумів. На деяких моделях відзначалися випадки відкидання підбородної дуги в момент удару.

GEON_Vector Кросовий - різновид шолома-інтеграла для кросових гонок з високим ступенем захисту. Підборідна дуга посилена і висунута вперед для полегшення дихання. Для захисту обличчя від летючого з під коліс каміння встановлюється довгий козирок. Візор відсутній, шолом використовується тільки в комплекті з захисними окулярами. Через складну форму, на високих швидкостях шолом створює більший в порівнянні з інтегралом аеродинамічний тиск на голову мотоцикліста.

   

NHK 205 HAMMER Black Відкритий - шолом без дуги на підборіддя, з невисоким рівнем захисту (грубо, на третину менший, ніж інтеграли). Візор може як бути присутнім, так і бути відсутнім. Деякі моделі включають сонцезахисний козирок. Переваги: ​​дешевизна, мала маса, немає проблем з обдувом і оглядом. Призначені для їзди з невеликою швидкістю - на скутерах, мотоциклах невеликої кубатури, чопперах - в жарку погоду. Відкриті шоломи також поділяють на два типи: «3/4» - закривають три чверті голови і «половинка» - найлегший тип шолома.

Шолом-каска - історичний прабатько мотошоломів. Матеріали: шкіра, метал, пластик. Ступінь захисту - мінімальна. В даний час використовується як елемент епатажу деяких байкерів, або як формальний елемент екіпіровки.

    Мотард - різновид шолома-інтеграла для їзди переважно по бездоріжжю з високим рівнем захисту. Практично повністю ідентичний кросовому шолому, проте на відміну від нього має візор.